Senin, 14 Mei 2012

puisi

AKU HILANG DALAM SEJARAHMU
-Iskandar Yusuf


masih lamakah kesendirian ada dalam sunyi
masih lamakah penantian ada dalam waktu
masih lamakah kerinduan ada dalam angan
kadang aku mulai tidak percaya tentang fantasi bermain dalam mimpi
kadang aku merasa kenyataan yang kau nyatakan
bagai angin menyentuh tidak berwujud
kegelisahku mendesak dalam resah
ketidakpastian aku sudah di batas garis fatamorgana
di titik mati
aku tertutup dan hilang dalam sejarahmu!


HIDUP DALAM KEGELAPAN
Puisi Siti Halimah

Gadis yang kuat.
Gadis yang pemberani.

Hidup dalam kegelapan,
membuat dirinya seperti memiliki ribuan harapan.
kelembutan hati,
tata cara dia berbicara,
semua terpancar dari senyumnya.

Kadang orang tak percaya,
hidup dalam kegelapan itu suram,
hidup dalam kegelapan itu sangat tidak menyenangkan.
tapi bagi Gadis yang satu ini,
semua itu salah.

Gadis ini menyukai hidup dalam kegelapan.
karna baginya, percuma dia bisa melihat dunia...
karna dunia itu tidak pantas untuk dilihat.
dunia itu penuh dengan tipu muslihat.

Jadi,
jadilah diri sendiri.
hidup dalam kegalapan adalah salah satu karunia dariNya.

sayang
semilir angin yang bertiup
membawa aku ke seberang fikiran
memikirkan dirimu dalam kepekatan kesibukan
namun kasihku padamu sehangat mentari
yang menyinari alam tika ini
ku titipkan lembayung rinduku padamu
dengan hembusan angin yang bertiup
agar dirimu merasai setiap gelora rasaku padamu
sayang
makin ku cuba menitipkan rasa ini
semuanya bagaikan terkunci dibibirku
tak mampu lagi kuluahkan dihujung pena
kerana rasa ini takkan sama dengan rasa hatiku
mungkinkah dirimu merasai getaran hatiku selama ini?
apakah mungkin dirimu merasai gelodak jiwaku yang tak bertepi?
dan adakah kau kan miliki rasa hatiku setelah aku kunci cinta untukmu?
sayang
bangunkanlah aku dari derita rindu ini
kerana tanpa dirimu aku begitu sulit menjalani hidup ini
berikanlah aku nafas udara cintamu
agar aku bisa hidup dengan tenang di muka bumi ini
sayang
aku cinta kamu
sejujurnya cintaku tak pernah terlihat olehmu
kerana kita terpisah jarak dan waktu
berikanlah aku kesempatan untuk aku ucapkan
I LOVE YOU
dan aku tak sanggup kehilanganmu

Tidak ada komentar:

Posting Komentar